Spacemonkeyz versus Gorillaz: Laika Come Home
(Parlophone / EMI)

A Damon Albarn énekes, Jamie Hewlett grafikus és Dan The Automator producer által indított Gorillaz az utóbbi évek egyik legötletesebb mesterséges popkreációja. A 2001-es Gorillaz albumot egy B-oldalas dalokat és remixeket összegyűjtő resztlilemez követte (G-Sides), de a gépezet tovább dolgozik: készült egy dubos albumverzió is.


A reggae világában nem ritka, hogy a stúdiólemezt követi egy dub változat, de a kísérletezőbb popzenei körökben is bőven akad példa rá, elég ha csak a Massive Attack (No Protection), a Primal Scream (Echo Dek), vagy legutóbbiak közül Roots Manuva (Dub Come Save Me) példáját említjük. Damon Albarnék először a Clint Eastwood remixelésére kérték fel a Spacemonkeyz triót (melynek egyik tagja a Gorillaz koncertformációjában is DJ-skedik), a sikeres keverés pedig további közös munkára ösztönözte a két majomkollektívát. A Gorillaz-eklektikát egységes hangkörnyezetbe helyező Laika Come Home klasszikus visszhangos dub lemez, lecsupaszított dobokkal és basszusokkal, foszlányokban előtűnő eredeti hangmintákkal, viszont végig hangsúlyos maradt Damon Albarn éneke, és érkeztek újabb vendégek: Terry Hall (ex-Specials) az M1A1-ben, két autentikus torok, U Brown és Earl 16 pedig két-két számban (a Clint Eastwoodból átalakított A Fistful Of Peanutsban például együtt) szerepel Ez a dub változat a műfajában is megállja a helyét, talán néhányan a jamaikai ütemekre is rákapnak általa, de szimplán, lazításként is bevethető - a slágerlesők viszont csalódni fognak benne. Nekik várniuk kell a Gorillaz-mozifilmig és az annak dalait tartalmazó második Gorillaz-albumig.

7/10
Dömötör Endre
2003.02.21