Azonosság
Identity, 2003 l Színes, feliratos amerikai thriller
Sorozatgyilkosos krimit láthattunk már eleget a utóbbi 10-12 évben, eredeti és ötletes azonban egyre kevesebb akad közöttük. Az Azonosságnak viszont sikerült rácáfolnia pesszimista előérzetemre, mert még cselekményének sematikus megoldásait is sikerül ügyes csavarintásokkal erénnyé kovácsolnia. A maga fonákjával játszadozó thrillerre válthatunk most jegyet, olyan menetre egy borzongató szellemvasúton, amely fejtörőnek sem utolsó.


Egy viharos éjszakán tíz idegen reked egy isten háta mögötti motelban: egy sofőr és utasa, egy elvirágzott sztár (John Cusack és Rebecca Mornay); egy zsaru és egy rab, akit szállít (Ray Liotta és Jake Busey); egy prosti (Amanda Peet); egy ifjú, zaklatott házaspár; egy még problémásabb család és a szolgálatot teljesítő portás, aki valóságos idegroncs. Az ítéletidő azonban nem a legnagyobb csapás, amely éri őket. Egymás után suhintja le őket ugyanis a Kaszás hátborzongatóan véres körülmények között. "A Tíz kicsi néger Agatha Christie-től" - vágja rá e ponton a rutinos krimirajongó, de ezzel még nincs vége. A szokványos öldöklős szálat meg-megszakítja egy másik történet elbeszélése, amely egy sorozatgyilkos kivégzése előtti éjszakán játszódik. Az elítélt (Pruitt Taylor Vince) pszichiátere erőfeszítéseinek nyomán kap egy utolsó esélyt, hogy a bíró előtt bizonyítékát adja, hogy az őt gyilkosságra kényszerítő személyiség hasadt tudatában nem követhet el már több rémtettet.

A műfajokat gyakran váltó James Mangold rendező (Copland, Észvesztő, Kate és Leopold) rutinosan vezényli sztárgárdáját és a horrorjelenetek kivitelezésében is felkészültnek bizonyul. A fő érdem azonban a forgatókönyvíró Michael Cooney-é, akinek sikerül ebből a kusza iszonyatsorozatból egy ügyes húzással kivezetnie a nézőt a minden rejtélyt megoldó, sokkoló befejezésig.
nelson
2003.07.16