Az utolsó jelenet
The Last Shot, Amerikai vígjáték, 2004
Hogy milyen furcsa az élet, és hogy a valóság sokkal furcsább dolgokat produkál, mint a filmek - mondhatnánk, és így igaz.

Az Utolsó jelenet ugyanis megtörtént eseten alapul: 1989-ben az FBI egy kamu film forgatásával akarta lépre csalni Bostonban a szállítmányozásra rátelepült maffiát, és a hitelesség kedvéért az FBI-ügynökök magukat producernek kiadva egy mit sem sejtő rendezőpalántával, bizonyos George Mofflyval - aki azóta ironikus módon szintén producer lett - is elhitették, hogy végre saját filmet forgathat. A főleg forgatókönyvíróként ismert Jeff Nathanson ezt az alaphelyzetet gondolta tovább, felvetve, hogy mi lenne, ha a rendező annyira elszállna, hogy a film elkészültéig mit sem venne észre abból, hogy mennyire manipulálják, és mi történne, ha az átverésért felelős FBI-ügynök és a tőrbecsalandó maffiózó között egészen szoros „szimbiózis” alakulna ki. Mert Joe Devine ügynök, aki azt a feladatot kapja, hogy hollywoodi producernek kiadva magát próbáljon a filmiparhoz igencsak vonzódó helyi kiskirály bizalmába kerülni, maga is kezdi elhinni, hogy igazi filmet készítenek.

Persze a beleélés nagymestere a kiválasztott fiatal, törekvő direktor, aki mindenre hajlandó, hogy végre (nagy) filmet forgathasson, miközben gyanútlanul belemegy abba is, hogy Arizona című filmjét végül - a nyomozás érdekében - az esős Rhode Islanden, műkaktuszok és óriási konténerek között vegyék fel, és a haldokló főszereplőnőből egy kéjsóvár bombázót csinálnak. Mindez legalább akkora fricska Hollywood felé, mint a sokkal látványosabb és nagyobb sztárokat felvonultató Trópusi vihar volt az elmúlt évből - meg is érdemli minden címzett -, a pozitív hősként annak idején oly pocsék Alec Baldwin pedig ismét remek kissé lecsúszott, elhízott karakterszínészként. 

Forrás: Est.Tv Magazin

2009.01.30