A bűn állomásai
The Yards, Amerikai krimi, 2000
Már lassan Hollywood is kezd rájönni arra, hogy a bűnözés nem feltétlenül látványos, sőt csillogó vagy éppen romantikus dolog, hanem sok esetben olyan, mint egy jól megszervezett munka, annak minden unalmával és szabályával - azzal az apró különbséggel, hogy ezeket a szabályokat nem az iparkamara, hanem egy, már csak önvédelmi reflexből - és mohóságból - is rendkívül összetartó közösség hozza.

Gond pedig csak akkor van, ha valaki megszegi valamelyik szabályt és felbosszantja a Családot. Mert a Család, ahol tud, segít - vagy árt, függően attól, hogy mit csinált a kedves családtag. Ezt tapasztalhatja meg a sokáig más helyett ülő, a börtönből frissen szabadult Leo, aki jobb híján a helyi maffiafőnöknek, Frank bácsinak kezd dolgozni, régi haverja, Willie oldalán. Ám amikor rosszul sülnek el a dolgok, Leo nem hajlandó újból elvinni a balhét, amiért a Család ellene fordul. A helyzetet tovább nehezíti, hogy románc szövődik a fiú és Willie menyasszonya között.

A New York-i metró vágányainak és végállomásainak világában játszódó történet egyszerre idézi A rakparton társadalmi érzékenységét és A keresztapa hangulatát. Ha néha kissé túl realista az ábrázolásmód, kárpótolnak érte a remekbe szabott akciójelenetek, és az olyan színészek, mint James Caan, Ellen Burstyn vagy a nemrég visszavonulását bejelentő Joaquin Phoenix. Bár a főszereplő Mark Wahlberg alakítása már csak azért sem emelhető ki, mert Mark eleve igen korlátozott eszköztárral bíró színész, azért rá sincs panasz, és James Gray rendező - aki pár évvel később a jóval kevésbé sikerült Éjszaka uraiban hasonló mikrokozmoszt próbált felépíteni - itt jól tudja használni, és ő persze tényleg olyan, mintha ebből a világból érkezett volna.

Forrás: Est.Tv Magazin

2009.02.27