Vakító fehérség
Whiteout, 2009 Színes, feliratos amerikai–kanadai–francia krimi, 101 perc
aMC, október 30. 09:45
A Kalifornia – A halál nem utazik egyedül, a Tolvajtempó és a Kardhal rendezője, Dominic Sena is beállt a képregény-adaptálók népes táborába, ám műfaj(család)on belül maradt: Greg Rucka és Steve Lieber 1998-as, négy részből álló bűnügyi képregénye alapján dolgozott.

A Vakító fehérségben Carrie Stetko rendőrbírót ismerhetjük meg, aki az Antarktiszon kényszerül nyomozni, miután az Amundsen–Scott állomás tudósai egy holttestet találnak – meglepő módon a hóban. Habár ez a – különféle kutatóbázisokat leszámítva – lakatlan kontinens első gyilkossági ügye, hamarosan érkeznek az újabb hullák és hullajelöltek, sőt kiderül, hogy a szálak egy ötven évvel korábbi bűnesethez vezetnek.

A sima nyomozós „whodunit” krimit filmünk esetében az alkotók annyival dobják fel, hogy bevetnek néhány jól bevált thrillerfogást. A külvilágtól elzárt helyszín feszültsége eleve adott, a nyomozónő és társai munkáját ráadásul szoros határidő sürgeti (három napon belül megérkezik ugyanis a hat hónapig tartó antarktiszi tél). További izgalmakat jelent, hogy hősnőnk hamarosan a gyilkos potenciális prédájává válik, ráadásul állandóan rá-rátörnek egy korábbi ügy kínzó emlékei, és a régi traumához újak is járulnak. 

A Vakító fehérség tehát a szokásos fordulatokkal operáló bűnfilm. Némi pluszt a különleges környezet szolgáltatta atmoszféra és a főszerepet játszó Kate Beckinsale ad hozzá – aki ugyan ezúttal szerepe szerint mínusz 60-65 fokban szaladgál, azért az alkotók mégis megtalálták a módját, hogy legyen egy meztelen jelenete. 

firkász
2009.10.07