Bikanyak
Rundskop, 2011 Színes, feliratos belga krimi-dráma, 129 perc
Michael R. Roskam 2005-ben dolgozott együtt először az akkor még ismeretlen Matthias Schoenaerts-szal: közös munkájuk egy rövidfilmmel indult. A belga rendező már akkoriban agyalt a Bikanyak sztoriján, de még hosszú éveknek kellett eltelnie…

…első nagyjátékfilmje elkészültéig. Az érlelési idő jót tett a darabnak: amíg Roskam a cselekménnyel szöszölt, Schoenaerts magára pakolt úgy harminc kiló izmot, hogy a lehető leghitelesebben tudja eljátszani a testtömegét bikáknak kifejlesztett (illegális) hormonnal növelő, de a lelke mélyén egy sérült kiskamaszt rejtő Jacky szerepét. Az átlényegülés tökéletesre sikerült: a Bikanyak hangos nemzetközi sikere (a filmet a legjobb idegennyelvű filmnek járó Oscar-díjra jelölték az idén) nagyrészt Schoenaerts játékának köszönhető.

Roskam mozija a belga hormonmaffia világába vezet minket – ebben él Jacky Vanmarsenille, a zárkózott gazda –, a feszült atmoszférájú és feszes tempójú krimi színfalai mögül fokozatosan bomlik ki egy megrázó sorsdráma. Jacky gyermekkora nagy tragédiát rejt, amely egyrészt magyarázni hivatott a férfi zaklatottságát, és továbblendíteni a jelen eseményeit a végkifejlet felé. A flash-back egy bizonyos jelenetére garantáltan életünk végéig emlékezni fogunk. Ahogy Schoenaerts játékára is. A belga srácnak nagy karriert jósolunk, és már alig várjuk, hogy megérkezzen hozzánk az idei cannes-i fesztiválkedvenc, a Rust & Bone, amelyben Schoenaerts a lábatlan Marion Cotillard-ral esik szerelembe... 

zsinora
2012.07.06