Angi Vera
olvasói
9/10 (6)
Vészi Endre azonos című kisregényének döbbenetes atmoszférateremtő és lélekrajzoló filmadaptációja pompázatos példánya annak az ötvenes évekre reflektáló mozidömpingnek, ami a század végére szinte már saját műfajt képviselt a magyar filmtörténetben.
Az Angi Vera nagyszerűsége részben abban áll, hogy a korképet megrázó kontinuitásában veti a vászonra, és mindezt egy hamvas naiva lélektorzulásain keresztül teszi. Az ifjú kommunista leány életét 48-tól egészen a Rákosi-rendszerig követhetjük nyomon, meglepően merész, cenzúrabirizgáló őszinteséggel és igen erős kritikai szellemben.
Angi Vera pár évvel a II. világháború után segédápolóként dolgozik egy vidéki kórházban, ahol embertelen állapotok uralkodnak. A tarthatatlan helyzet lelkes felszólalásra ösztönzi a tapasztalatlan lányt, amit a soron következő pártgyűlésen meg is ejt. Bátorságának jutalma egy politikai továbbképzés a pártiskolán, ahová az ország egész területéről érkeznek – a Verához hasonlóan piszok szerencsés – hallgatók. Itt tökéletes központi irányítás alatt zajlik a gondolatok és cselekvések uniformizálása, a prüdériára nevelés és a mindenkori párthűségre szoktatás. Ráadásul Vera a pajtizásnál is rendesen beválaszt; összeismerkedik Annával, akinek emberségén a léleknyomorító időszak jóvátehetetlen lyukakat ütött. Kiábrándult és befásult életébe már csak az uralkodási vágy és a gyűlölet tud egy kis boldogságot csöpögtetni, hősnőnk ingatag és befolyásolható személyisége pedig igazán könnyű falat az ilyen profi manipulátoroknak. Így eshet meg, hogy az amúgy tisztaszívű lány még a szerelmét is hajlandó beárulni a vezetésnek…
A képek – zseniálisan igazodva a korhoz – néhol funkcionálisan nyersek, és – igazodva a témához – néhol megejtően líraiak. A színészi játék is maradéktalanul beteljesíti feladatát, a végeredmény pedig egy realista sorstragédiába facsarodó jó sötét korszaksziluett.
Angi Vera pár évvel a II. világháború után segédápolóként dolgozik egy vidéki kórházban, ahol embertelen állapotok uralkodnak. A tarthatatlan helyzet lelkes felszólalásra ösztönzi a tapasztalatlan lányt, amit a soron következő pártgyűlésen meg is ejt. Bátorságának jutalma egy politikai továbbképzés a pártiskolán, ahová az ország egész területéről érkeznek – a Verához hasonlóan piszok szerencsés – hallgatók. Itt tökéletes központi irányítás alatt zajlik a gondolatok és cselekvések uniformizálása, a prüdériára nevelés és a mindenkori párthűségre szoktatás. Ráadásul Vera a pajtizásnál is rendesen beválaszt; összeismerkedik Annával, akinek emberségén a léleknyomorító időszak jóvátehetetlen lyukakat ütött. Kiábrándult és befásult életébe már csak az uralkodási vágy és a gyűlölet tud egy kis boldogságot csöpögtetni, hősnőnk ingatag és befolyásolható személyisége pedig igazán könnyű falat az ilyen profi manipulátoroknak. Így eshet meg, hogy az amúgy tisztaszívű lány még a szerelmét is hajlandó beárulni a vezetésnek…
A képek – zseniálisan igazodva a korhoz – néhol funkcionálisan nyersek, és – igazodva a témához – néhol megejtően líraiak. A színészi játék is maradéktalanul beteljesíti feladatát, a végeredmény pedig egy realista sorstragédiába facsarodó jó sötét korszaksziluett.
magyar filmdráma, 96 perc, 1979
Naiv, szeretetreméltó lányka furcsa karrierje az ötvenes évek nyomasztó légkörében, híres zuhanyzós jelenettel és az első magyar női film címkéjével.
Rendező:
Színész:
Pap Vera
(Angi Vera)
Pásztor Erzsi
(Traján Anna)
Szabó Éva
(Muskát Mária)
Dunai Tamás
(André István)
Horváth László
(Neubauer József)
Ráday Imre
(kórházigazgató)
Copyright © 2021 Minnetonka Lapkiadó Kft.
|
Iratkozz fel RSS-hírcsatornáinkra!
Programot ajánlok|Impresszum|Médiaajánlat|Felhasználási feltételek