Szeresd apádat

olvasói
(0)
Gauguintől Szabó Lőrincig, Hitchcocktól Lars von Trierig számos példa bizonyítja, hogy a nagy emberek nem mindig jó emberek - elhagyják a családjukat, szeretőt tartanak, megalázzák munkatársaikat. Jacob Berger filmjének egyik főhőse, Léo szintén nagy művész: híres író, aki éppen most nyert el egy kis díjacskát (az irodalmi Nobel-díjat). Fent említett kollégáihoz hasonlóan azonban - mint az a filmben fokról fokra kiderül - nem a jóság és a szeretet mintaképe. Nagyon is rászolgált arra, hogy fia, Paul üldözőbe vegye és elrabolja. A bibliai figyelmeztetés tehát ez egyszer célt tévesztett: ez az apa nem érdemli meg fia szeretetét.
Apa-fia konfliktus estén mostanában hajlamosak vagyunk rögtön pedofíliát gyanítani, esetünkben azonban nem efféle megdöbbentő, gyalázatos dolgok derülnek ki, csupán apró titkok: régi sérelmek mindkét térfélen, szeretetlenség és az emberi kapcsolatokat megkeserítő kommunikációs zavarok. A valóságos és lelki road movie során pedig a párosnak rá kell ébrednie, hogy a békülés képtelenség, csak újabb sérülések keletkeznek. 
 
Mindez azért pikáns, mert valóság és fikció rendkívül közel kerül egymáshoz a Szeresd apádatban - kétszeresen is. Egy filmben szerepel a két Depardieu, apa és fia - ráadásul apát és fiát alakítanak. S mint az közismert, Gérard és Guillaume (Semmihasznák, Pola X) a valóságban is felváltva nevezi egymást javíthatatlan semmirekellőnek és gyáva, lusta csalónak. Másrészt a fiatal rendező, Jacob Berger a sikeres angol regényíró, John Berger fia, gyanítható hát, hogy filmje inkább évek óta eltemetett érzelmek kikiabálása, mint önálló műalkotás. Az eddig főként tévéfilmeket jegyző Berger sajnos nem ezzel a filmmel fog kitörni apja árnyékából. A rendezőt főként a személyes érintettség, a szubjektív tapasztalat fűtötte - filmje pedig inkább újabb filmtörténeti érdekesség a két Depardieu jutalomjátékával (a Minden reggel és a Napóleon című minisorozat után), mint jelentős mű. Minden esetre érdekes figyelni és találgatni filmnézés közben: vajon mi a játék és mi a valóság, a valódi érzelem benne.
fürkész
2004.03.24
|
Aime ton pere
angol-francia-kanadai-svájci filmdráma, 100 perc, 2002
Apa-fiú párviadal Nobel-díjjal, motorbalesettel, emberrablásal, régi sebek tépdesésével.
Rendező:

Jacob Berger



Film premierek

Demóna: A sötétség úrnője

amerikai családi film, 118 perc, 2019

Zombieland - A második lövés

amerikai horror-vígjáték, 99 perc, 2019

Álomnagyi

belga-francia vígjáték, 99 perc, 2019

A lelőhely

amerikai-kanadai sci-fi, 100 perc, 2018
Játék
One-woman show egy utolsó felvonásban William Luce művéből a GK Társulat és a Manna produkciójában.
Filmek a TV-ben
18:40
Pokolfajzat
amerikai akciófilm, 2004
18:45
Cliffhanger - Függő játszma
amerikai akciófilm, 1993
18:50
Sajnálat
görög vígjáték, 2018
19:00
Nico
amerikai akciófilm, 1988
19:00
A kölyök
amerikai vígjáték, 2000
Ma meg holnap látogatható még a World Press Photo kiállítás. Nézzetek meg mindent a világról! #worldpressphoto2019 #kiallitas #foto #fotokiallitas #kiallitasajanlo #nemaradjle
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.