Chioggiai csetepaté

Veszprém, Veszprémi Petőfi Színház
Szeretjük Goldonit, bár Goldonit könnyű szeretni, ahogy az olasz partokat és Velencét is, szóval ezzel még nem mondtunk sokat. Azt már annál érdemesebb hangsúlyozni, hogy Carlo Goldoni maga is komédiába illő figura volt.
Életútja dramaturgiai szempontból is fordulatos. A polgári család gyermeke vándorszínésznek áll, versei, drámái szatirikus nyelvezetűek, több városból menekülni kényszerül, majd végül Olaszországból is. Párizsba érkezik, ahol a király kegyeltje lesz, de rosszkor van rossz helyen, ezért a forradalom heve először megfosztja életjáradékától, aztán amikor már késő, visszaadja azt. Szövegei az utca nyelvét felemelik a színpadra, városi pletykákból és mendemondákból táplálkozik, közben, szinte észrevétlenül létrejön az olasz polgári dráma.
 
A Chioggiai csetepaté kétségtelenül az egyik legismertebb komédiája, és megvan benne minden, ami rá, mint szerzőre általában is jellemző, komikus fordulatok, pletykák és ámítások terelgetik a karikatúraszerű karaktereket, de persze végül minden a happy end felé mutat, noha akkor még nem is tudják, mi az.  
 
Goldonit rendezni valószínűleg nagy öröm lehet, mert minden mondata élő, valóságízű és aktualizálható. 
Sax Pál
2011.12.02
|
Játék
One-woman show egy utolsó felvonásban William Luce művéből a GK Társulat és a Manna produkciójában.
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.