Hinoki 2.0

Budapest, Trafó
Dinamika, lendület, düh és finomság: magyaroktól, külföldi frissességgel. A találkozások és mindenki számára ismerős konfliktusok elevenednek meg a Hinokiban. Forgácsba temetett testek, felszabadult, romantikus mozdulatok teremtik újra a valóságot egy olyan előadásban…
…ami egyszerre gyönyörű és elgondolkodtató. Mészáros Máté új produkcióját október 24-én és 25-én mutatja be a Trafó, a tavaly indított Ultima Vez sorozat záróakkordjaként.
 
Mészáros Máté a fizikalitás és a mozgás nyelvére fordít le egyetemes, megválaszolhatatlan kérdéseket, ösztönöket és érzéseket: a rombolás igényét, az újrakezdés lehetőségeit, az elmúlást és a gyászt, a magányt és a kétségbeesést. A Hinoki egyik inspirációs forrása Krasznahorkai László Az isei szentély újjáépítése című novellája volt, ami szintén a fizikai és az eszmei kapcsolatát vitatja. A hinoki ciprusból készült sinto templomok inspirálták a címet, és a színpadot beborító faforgács-tengert is. Ez a díszlet- és díszítőelem lehetőséget ad egy új mozgáskultúra megvalósítására, de funkcionális szerepet is kap – mindamellett, hogy egyedülálló látványvilágot kölcsönöz az előadásnak.  
 

 
A szereplők válogatása már idén tavasszal megkezdődött, s a koreográfus választása végül olyan táncosokra esett, akik külföldön is folytattak tanulmányokat, és az itthon még kevésbé megszokott mozgásnyelvet is használnak. Nemcsak külhoni tanulmányaik köti őket össze, de mindannyian a Budapesti Tánciskolában kezdtek foglalkozni a tánccal, így hasonló életútjuk lehetővé teszi, hogy egységes, ugyanakkor egyedi módon lépjenek színpadra együtt ebben az előadásban. 
 
A válogatás döntő szempontját sem tarthatjuk véletlennek, ugyanis Mészáros Máté is külföldön tanult táncot, s több neves társulat tagjaként betekintést nyerhetett a nemzetközi kortárs tánc szcéna legújabb törekvéseibe. Így például több éve tagja az Ultima Vez társulatnak, ahol a műfaj egyik atyja, Wim Vandekeybus avatta be a fizikai tánc rejtelmeibe. Mészáros saját munkáira ugyan hatással van a belga társulat, ám darabjaiban már elmozdul az Ultima Vez által képviselt formanyelvtől, és egészen újat kísérel megteremteni a színpadon. A Hinokiban dolgozó táncosok maguk is aktívan részt vettek a jelenetek kialakításában, Mészáros Máté irányítása alatt lehetőségük volt személyes választ adni az egyes témákra.  
 
Nemcsak táncosok izzítják fel a színpadot a produkcióban, de egy zenész is: Porteleki Áron szerezte és prezentálja a darab zenéjét. Brácsa, dob, fúró egyaránt megszólal a sokoldalú művész kezei alatt. Porteleki Áron egyaránt ismert a jazz, az underground és a népzenei szférában is. Nem ez az első előadó-művészeti produkció, amelyben aktívan részt vesz, hiszen a mára már megszámlálhatatlan európai sikert elért Nyúzzatok meg című darabban alkotótársként működött közre, ahol szerves részét képezte a produkciónak dobjátéka és színpadi jelenléte. Máté választása nem véletlenül esett Áronra, hiszen ahogy a táncosok kiválasztásában fontos volt a közös múlt és a hasonló szellemiség, így nála is ez volt a döntő. Mészáros Máté a néptáncból, Porteleki Áron pedig a népzenéből indult, így mindketten hasonló utat jártak be saját területükön. 
 
Mészáros Máté 
 
Mészáros Máté a Magyar Táncművészeti Főiskola elvégzése után a Szegedi Kortárs Balett tagja lett, később külföldre ment, ahol olyan világhírű koreográfusokkal dolgozott együtt, mint Ohad Naharin, Wim Vandekeybus, Sharon Eyal, Amanda Miller, Roberto Galvan, Myriam Naisy, Robin Orlin. Az elmúlt egy évben több magyar kortárstánc társulat felkérésére is készített koreográfiát (Duda Éva társulata, Közép Európa Táncszínház). A Hinoki a harmadik koreográfiája. 
2014.10.15
|
(4 kép)
Játék
One-woman show egy utolsó felvonásban William Luce művéből a GK Társulat és a Manna produkciójában.
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.